මියාට හිතුනු කවි සිතිවිලි

Friday, May 31, 2013

෴ පරාණ කාරයා ෴

************ එම සන්දෑව ගැබ්බර අහස වේදනාවෙන් හඬ තළමින් පැවතියේය. යසෝහාමි මිය ගිය පුවත ගම මත පතිත හෙණයක වෙස් ගත්තේය . රෝගාතුර වී සිටියද ඇය මෙතම් ඉක්මනට මිය පරලොව යතැයි කිසිවෙක් නො ඇදහූහ . යසෝගාමිගෙ නිවසට රෑස් වූ සැමගේ මුහුණේ සනිටුහන් වූයේ එම අරුමයයි..

************ඇයගේ දියණියන් වන පේමලතා සහ සිරියලතා එකිනෙකා පරයමින් ළතෝනි නැගූහ.සිරිපාල හා යසපාල පුතුන් දෙදෙනා හඬ නොනැගෙනසේ වැලපුනහ. සැමියා සාදිරිස් මුදලාලිගේ ;) වැලපීම පිරිමියෙකුට නොතරම් විය . මාපියන් අනුව යමින් මුණුපුරු මිණීපිරියෝද තරඟයට මෙන් ළතෝනි නැගූහ . ඔවුන් අස්වැසිමට කිසිවකු ඉදිරිපත් වූ බවක් නොපෙණින . මරණය ඇසූ මොහොතේ ඇති වූ කම්පනය මදක් හඬාදොඬා හෝ අඬුකර ගැනීම මැනැවැයි සියල්ලෝම සිතන්නට ඇත .


************යසෝහාමිට වැළදී  තිබුණෙ සුව කළ නොහැකි පිළිකා රෝගයක් වූවද එය එසේ යැයි පිළිගැනීමට ඇයගේ දුවා දරුවෝ සූදානම් නොවූහ ඔවුන්ගේ ඒකයන අදහස වූයේ ඇයගේ රෝගයට හේතුව එදිරිවාදියෙකු විසින් කරන ළද කොඩිවිනයක ප්‍රතිළුලයක් බවයි. කොතෙකුත් බෙහෙත් හේත් කළ ද රෝගය සුව නොවූ කළ ඔවුන්ගේ මෙම විශ්වාසය මල් ළුල ගැණීන . ඇයගේ අවසාන මොහොත එළැඹීයේද ඇය තෙල් සාත්තුවක් හදහා ගුරුන්නාන්සේ කෙනෙකු වෙත රෑගෙන යමින් සිටියදීය.

***********රෝගතුරවීමට ප්‍රථම කාගේත් ඕනෑ එපාකම් සදහා තම කාළයත් ශ්‍රමයත් කැප කල යසෝහාමිගේ අවසාන කාලයේදී ඇයගේ සැපදුක් බැලීමට නෑදෑයන්ට මෙන්ම අසල්වාසීන්ටද  ඉඩක් ලැබුණේ නැත. එය එසේ වූයේ යසෝහාමිගේ සුවදුක බැලීමට එන යන ජනී ජනයා හේතුවෙන් කිළි අසුවීමෙන් ඇය වෙත කරන ලද ශාන්ති කාර්මයෙහි බල  බිදෙතැයු දූ දරුවන් තරයේ විශ්වාස කළ නිසාය.

***********යසෝහාමිගේ මරණය සැලවූ අසල්වාසීහූ වඩාත් කම්පා වූයේ ඇයගේ අවසාන කාලයේ ඔවුනට ඇය වෙත පැමිණ සැපදුක බැලීමට හෝ ඇය හා වචනයක් දෙකක් දෙසීමටවත් අවසර නොලැබුණ නිසාය . අවසාන කාලයේ ඇයගේ සුවදුක් විමසීමට ඉඩ නොදීම පිලිමදව තැන තැන රෑස් වූ පිරිස් ප්‍රසිද්ධියේම යසෝ හාමිගේ දූ දරුවන්ට දොස් දොවොල් නැගුවෝය

***********රෝහලෙන් මල් ශාලාවටත් මල් ශාලවෙන් අවමංගල රථයටත් සීරුවෙන් මාරු වූ යසෝහාමිගේ පරාණකාරයා දේහය හා සමගම නිවස වෙත ළඟා විය . දේහය සාලයේ තැන්පත් කළ සැනින් විලාප නගන සැමියාත් දූ දරුවනුත් මුණූපුරු මිණිපිරියනුත් අස්වසනු රිසියෙන් ඔවුන් වෙත මරුවෙන් මාරුවට පරාණකාරයා ළං වූ නමුදු එක් ස්ථානයක රෑදී සිටීමේ හැකියාවක් පරාණකාරයට නොවීය . එහෙයින් තැන තැන පාවී යනු වළක්වා ගනු වස් පරාණකාරයා දෙන ඉහළ වියන මත ලැගුම්ගත්තේ එහි සිදුවන දෑ හරියාකාරවම පැහැදිලිවම දැකබලා ගැනීම සදහා  සුදුසුම ස්ථානය එය වග පසක් කොට ගත්තාක් මෙනි .

***********වරින්වර සිහසුන්ව ඇද වැටෙමින්ද අඳෝනා නගමින්ද ඔවුන් වැළපෙන අයුරු දුටු පරාණකාරයා මොවුන් තමාට මෙතරම් ආදරය කළ වග මෙතුවක් දැන නොසිටීම පිළිබඳව කනස්සල්ලට පත්විය. ඉඳීන් කෙසේ නම් මොවුන් හැර දමා යන්නද ?  නැත . මොවුන් හැරදමා යා යුතු නැත . මියගියද ඔවුන් පසුපසම සැරිසරමින් ඔවුන්ගේ  දුක සැප සොයමින් මෙහිම වාසය කළ යුතු යැයි  පරාණකාරයා තීරණය කළේය . සාලය මැද උඩුකුරුව දෙන තුළ වැතිරී නිදන තම ශරීර තූඩුව දෙස පරාණ දෙස පරාණකාරයා බලා සිටියේ විමතියෙනි . එය බොහෝ සෙයින් විකෘති වී තිබුණී . දින කිහිපයකට සරිලන සේ එම්මබාම් කොට තිබූ සිරුර වියළි දර ඉපලක් සිහිගැන්විය . සිරුර එසේ වූවද දෙන වැසී යන තරමටම පණ ගැහෙන සුවඳමලින් සරසා තිබූණේය . පරවී හැලෙන මල් සඳහා මෙතරම් මුදලක් වැය කිරීම පිළිබදව පරාණකාරයාට ලෝභ සිතුණී . කවදත් තමා සම්බන්ධ සෑම කටයුත්තකදීම අත මිට දිඟ හැට විය පැහැදම් කිරීමට පසුබට නොවන සාදිරිස් තමාගේ මළගමෙහි සැරසිලි වෙනුවෙන්ද හැකි ඉහළම අයුරින්  විය පැහැදම් කරන්නට ඇතැයි පරාණකාරයා කල්පනා කළේය .

*********විටින් විට පැමිණ දෙණ දෙස බලා සිටිනා සාදිරිස් දෙස පරාණකාරයා බලා සිටියේ මහත් කණගාටුවෙනි . තමාගේ මරණයෙන් මෙලොව වඩාත්ම කම්පාවට පත්වන තැනැත්තා සාදිරිස්  බව පරාණකාරයා දනී . ඇය හොද සුවයෙන් සිටි කාළයේ තමාට හැකි උපරිම අයුරින් සාදිරිස් වෙත ආවතේව කළ අයුරු පරාණකාරයට සිහිවිය .සාදිරිස් මුදලාලී ද යසෝහාමි ඉල්ලූ හැම දෙයක්ම සෑම විටම නිර්ලෝභීව ඇය වෙත ලබා දුන්නේය . හැකි ඉහළම අයුරින් තමාගේ අවසාන කටයුතු කිරීම සාදිරිස් මුදලාලිගේ අභිලාශය විය යුතු යැයි  පරාණකාරයා කල්පනා කළේය .අවසන් ගෞරව දැක්වීම සඳහා දෙන වෙත පැමිණෙන නෑයන් ,  හිතවතුන් මෙන්ම අසල්වැසියන් දෙස පරාණකාරයා බලා සිටියේ විමසිල්ලෙනි . ඔවුන්ගේ  මුහුණෙහි ගම්‍ය වූ ශෝකී විලාශය හැබැහින්ම හදවත තුළත් පවතින්නේදැයි වටහාගැනීමට පරාණකාරයා අපොහොසත් විය.

**********දැන් දැන් සියල්ලන්ගේම හැඬුම නතර වී ඇත . නිවසට යන එන අය පිළිගැනීම , ඔවුන්ට සංග්‍රහ කිරීම  , මරණය සිදිවූ අයුරු විස්තර කථනයෙහි යෙදීම , ඉතිරි වැඩ කටයුතු පිළීබඳව සංවිධානය කිරිම ආදියෙහි නිරත වූ සාදිරිස් සහ දුවා දරුවන්ට දැන්  ආදාහානාගාරය වෙත ගමන් ඇරඹිමට ප්‍රථම පරාණකාරයද අවමංගල රථය තුළට රිංගා ගත්තේය දෙන ආදාහනාගාරය තුළට ඇතුළු කොට ගිනිදැල්වීමක් සමඟ රෑස්වූ පිරිස් ක්‍රම ක්‍රමයෙන් විසිරී යන්නට වූහ . නිවසෙහි පිළීයෙළ වූ සංග්‍රහය භුක්ති විදීම සඳහා කරන ලද ආරාධනයෙන් බොහෝ දෙනෙක් යළි නිවස වෙත ළඟා වූහ . මේ වනවිටත් තාවකාලිකව අටවන ලද මුළුතැන්ගෙය යුද පිටියක වෙස් ගත්තේය . එහි බත් , වට්ටක්කා , කරවල ආදියෙන් සමන්විත මළ බත දුම්දමමින් පිළීයෙළ වෙමින් තිබිණ සම්ප්‍රදායනුකූලව වට්ටක්කා , කරවල පිසූ නමුදු ඊට අමතරව තවත් බොහෝ මාළු පිනිද ව්‍යාංජනද එයට එක් කළ යුතු වගට එක හෙළාපවසා සිටි සාදිරිස්ගේ මතය වෙනස් කිරිමට සමත් කිසිවෙකු එහි නොවීය.

**********පුරුෂ පාර්ශවය වෙනුවෙන් නිවසේ ඇතුළු කාමරයක මත්පැන් සංග්‍රහය සංවිධානය කර තිබුණි . තැම්බූ එළවළු, කජු සහ තැම්බූ කඩල ආදිය කට ගැස්ම සදහා වූ අතර ඉස්තරම්ම වර්ගයේ රට බීම වර්ගද එහි තබා තිබුණී . කවදත් කෑමෙන් බීමෙන් අන්‍යන්ට සංග්‍රහ කිරීමෙන් තුටු පහටු වූ සාදිරිස් මුදලාලි මුළුතැන්ගෙයත් ආලින්දයත් අතර සැරිසරමින් නෑදෑ හිතවතුන්ගේ ඕනෑ එපාකම් සොයා බැලු හෙයින්  හොදීන් ඇඳගෙන නිවි සැනසිල්ලේ මත්පැන් තොල කට ගෑමේ අවකාශයක් ඔහුට නොවීය එහෙයින් ඔහු අඩියක් හැසුවේ දුවන පෙරහැරේය .

********** " බැදුම් දැන්ම හොද නැහැනේ  ඒ නිසා තෙල් දාන්න විදියක් නෑ ඔය තියෙන හැටියට දැනට කමු . හත් දවසෙදි මදි නොකියන්න දෙන්නම් " සාදිරිස් නෑදෑ හිතවතුන් අමතා පැවසූයේ කට ගැස්මෙහි වූ අඩුපාඩු පිළිබඳව ඔවුන්ගෙන් සමාව අයදින්නාක් මෙනි . " අඩුපාඩු නෑ .. අඩුපාඩු නෑ. එකම අඩුව යසෝ නැන්දා නැති එක විතරයි ඒකට ඉතිං මක්කරන්නද ? "

" උපන්නොත්.... මනු සතා මනුලොවේ.......
  මරණයත්..... කොටා ඇත නළලේ.."
 
එක් අයෙකු තාලයට ඇද පැද කීවේය.

**********සාලයේත් මුළුතැන්ගෙය තුළත් මද්‍යපානයේ නියුතු වූවන් අතරින් වරින් වර සැරි සැරූ පරාණකාරයට දැඩි වෙහෙසක් දැණීනි . ඔවුහූ විවිධ මාතෘකා ඔස්සේ කථා කළෝය . රටේ දිනෙන් දින ඉහළ නගින බඩු මිල ආර්ථික  මධ්‍යස්ථානයන්හී එළවලු මිල ගණන් තීරණය වීමේ ක්‍රමවේදය , වාහනවල මිල අඩු / වැඩි වීම ,  සමිතියේ මීළඟ වාරයේ විනෝද චාරිකාව සංවිධානය කළ යුත්තේ යාපනයටද , ත්‍රිකුණාමලයටද ආදී වශයෙන් ඔවුහූ දොඩමළු වූහ .

**********සිය මුණූපුරු මිණිපිරියන්ට තරවටු කරමින්ද , ඇඟපත සෝදා ගන්නා ලෙස අණකරමින්ද , පසුගිය දින කිහිපයේ නිදිවැරීම නිසා අදවත් හරියාකාරව නිදාගත යුතුයැයි මැසිවිලි නගමින්ද දූ පේමවතී සහ සිරියලත කාමරයෙන් කාමරයට මාරුවන අයුරු පරාණකාරයා දුටුවේ තමා ජීවත්ව සිටියදී අත පැළැදි මුදුව පේමවතීත් කන පැළැදී අරුංගල ජෝඩුව සිරියලතාත් පපු තුරෙහි සඟවා ගන්නා ආකාරයයි . 

**********පරාණකාරයා සියල්ලන්ගේම මුහුණු විපරම් කරමින් මුළු නිවස පුරා සැරි සැරීය . ඔවුන්ගේ මුහුණූ මළානික වී හේ බා තිබෙන්නේ තමාගේ වියෝව පිළිබඳ ශෝකයෙන් ද නැතහොත් පසුගිය දින කිහිපයේ නිදිවර්ජිතව ගත වූ නිසාදැයි පරාණකාරයාට ඇතිවූයේ දෙගිඩියාවකී . දින කීපයක් තිස්සේ වෙස් මුහුණු පැළඳ නාටකයක් රඟ දැක්වූ නළු නිළි කැළක් මෙන් සියල්ලෝම තම ර්ංගනයෙන් ඉවත් වී නැවතත් තම තමන්ගේ පියවී චරිත තුළට ආරූඬවෙමින් පවතින  අයුරු පරාණකාරයා නිරීක්ෂණය කළේය . මත්පැන් වීදුරුවක් මුවඟට ළං කරමින් හුන් සාදිරිස් මුදලාලී දෙස අවසාන වතාවට බැලුම් හෙලූ පරාණකාරයා නිවසෙන් පිටත් වී ගෙමිදුලෙන්ද බැහැර වී ඉහළ අවකාශයේ ඈතට ඈතට පාවී ගියේය..................



5 comments:

  1. මේවගේ චාරිත්තරවලට වහවැටුණු මිනිසුන් තාම ඉන්නවා මලයා. මේ අන්ධ විශ්වාස කවදාවත් නැතිව යන්නේ නැ මේ සමාජයෙන්.

    ReplyDelete
  2. මරණය ලෝක ස්වභාවය.ඒ හා සම්බන්ධ සියළුම විස්තර ඔබ මනාව පරාණකාරයා මෙන්ම දක්වා තිබුණා....කියවන විට මටත් හිතුනෙ මම පරාණකාරයාදෝ කියා...ඒ සිදුවීම් මැවිල පෙනුනා.

    තවත් දෙයක් මැරුණ කියල ඔහු හා බැදෙන්න ජීවත්ව සිටින කිසිම කෙනෙකුට බෑ.ඒකයි ඒ කටයුතු සියල්ල අවසන් වූ පසු අපි යථාතත්වයට පත්වන්නේ.ඒක පරාණකාරයොත් දැන ගත යුතුයි.

    තුන් මසකින් එාහම කෙනෙක් හිටියාද වත් මතක නැති තරම්......ලෝක ධර්මතාවය

    ReplyDelete
  3. ජීවිතය රග මඩලකි. අපි එහි නළුවෝ වම්හ. නාට්ටිය පෙන්නලා ඉවර උනාම ඔක්කොම ඉවරයි ;)

    ReplyDelete
  4. හෑ... . මොනා කොරන්නද.. මියෝ.. ඕවා හදන්න බැහැ.. අලුත් පරම්පරාවේ අපිවත් වෙනස් වෙමු ඈ..

    ReplyDelete
  5. " උපන්නොත්.... මනු සතා මනුලොවේ.......
    මරණයත්..... කොටා ඇත නළලේ.."

    ReplyDelete

ඔය කිවුවට මෙක බලලා කමෙන්ටි එකකුත් දාලා යයි...:)